Att skapa

Min Eva använder sig själv som målartavla mer än ofta och jag hindrar henne sällan. Hon hade en period då hon stämplade sig med en liten rödstämpel runt ögonen, eller på ögonen och då sa jag nej för det såg ut som om hon fått en blåtira. Men annars så får hon fritt fram. I somras hade hon en period av att måla sitt egna skelett på kroppen i full skalla. Hon gick så långt att hon också ritade matstrupen där köttbullar åkte ner och ”kisskanalen”. Självklart fick hon också ett hjärta.

Hon vandrade runt som ett levande konstverk och jag hjälpte henne fylla i linjerna då de blev för svaga. Det är fint att hon inte har begränsningar i sitt egna skapande. Hon gillar att pröva sig fram vilket i sin tur kan leda till nya upptäckter och enastående konstverk. Hon brukar också måla med vattenfärg i badet. Hon målar badkaret i regnbågens färger som sedan rinner ned i vattnet. Hon målar på sig själv och på väggarna. Det är en fröjd att se henne då hon tystnar och ”försvinner” in i målandet.

Jag önskar att vi hade mer tid för detta hon och jag. Att måla, rita, klistra, klippa, bygga, att skapa. Men allt har sin tid, är det inte så?img_1684

Kommentera

