Inför vintern och jul

Helt plötsligt så blev det höst. För några dagar sedan gick jag och Eva till förskolan och jobbet och konstaterade att det varit frost under natten. Dagen efter det var det som om alla löven bestämde sig, alla på en och samma gång att falla från träden. Det är blåsigt och lite småkallt ute och det är nu mörkt när Eva och jag släcker lampan vid sju på kvällen.

Jag gillar alla årstider och framförallt kan man inte göra något åt dem, de kommer och går, år ut och år in. Men jag känner redan nu att snart är det vinter och snart är det jul. För mig som inte har den starkaste ekonomin gäller det att planera. Jag har slutat att ge de vuxna julklappar för flera år sedan, men jag ger gärna barnen. Jag vill gärna ge julklappar till mina syskonbarn, till Eva och hennes syskon. Om det går ger jag gärna ett par vänners barn julklappar också…

Förra året bestämde jag mig för att ge alla böcker. Då blev det delvis lättare att komma till skott och handla in dem. Men det innebär också att jag kan leta efter secondhand böcker. Man kan hitta så gott som nya böcker till ett så mycket bättre pris om man letar efter just secondhanda.

Det är många som avråder mig från att köpa julklappar till barnen eftersom jag inte har speciellt mycket pengar. Men jag vill ju så gärna kunna ge och jag tycker det är fint att just ge böcker, att ge bort ett äventyr. Förra året kände jag mig så stolt då jag faktiskt lyckades få till julklappar till alla barnen i familjen plus mina vänners barn. I år vet jag inte hur det ska gå eftersom Kronofogden gjort en ny löneutmätning och det kommer vara ännu tommare i plånboken detta året än vad det var förra året. Men jag ger inte upp i första taget. Jag ser framemot att sitta mörka vinterkvällar och slå in julklappar till barnen.

Jag har dessutom tänkt att göra egna julklappar till Eva. Jag vet inte riktigt ännu vad det kommer att bli för något, men jag tror att det ska bli saker med temat Drakar. Jag har fram till höstlovet på mig att komma på vad det ska bli för då är Eva hos sin pappa i Skåne. Då har jag både tiden och en möjlighet att skapa fritt hemma eftersom Eva inte är där.

Är det fler som gör som jag, att redan nu planera inför den kommande julen?img_0991

2 tankar om “Inför vintern och jul

  1. Jag önskar att vi gjorde det! Men nej, varje år springer vi omkring och hetsar ihop allt veckan innan. Jag får alltid världens stresspåslag men har insett att det är så här vi fungerar och att det alltid blir bra trots allt.

Lämna en kommentar