Finaste Jämtlandsgarnet

Idag fick jag ett underbart packet på posten. Fick kanske är fel uttryck, jag har köpt ett fantastiskt härligt ullgarn från Jämtlandsfår. Det är en svensk merinokorsning som ger en mycket finfibrig ull, väldigt mjuk och sticks inte. Jag har köpt garnet från fina Solkustens Spinnverkstad som drivs av en gammal Järnabo. Det levererades i ett fint inslaget paket ihop tejpat med deras logga, snyggt!

Tro det eller ej, det är dags för ännu en babykofta. Det är galet vad många barn det föds just nu både bland vänner och syskon. Nu är det en av mina finaste barndomsvänner som väntar barn nummer två. Min vän är mycket medveten konsument och vill klä sina barn i naturmaterial som är giftfria vilket jag har fullförståelse för. Detta garn är självklart helt fritt från gifter och är enbart ren ull från fåret. Solkustens Spinnverkstad spinner enbart garn i fårets egna färger, man kan alltså enbart köpa naturvit, grå, svart och två olika nyanser brunt. Det är en otroligt lyxig känsla att få sticka i något som är så full av kvalité och omtanke om fåren ullen kommer från. Helt svensktillverkat, fåren betar och lever i Sverige och garnet är spunnet i Sverige – kvalité!

Det kostar därefter också, men handlar det enbart om en babykofta är det helt klart värt slanten och även jag har råd med detta. Det ska bli fint att få lägga upp maskorna till denna kofta. Att från maska till maska sticka in tankar och kärlek till den lilla, hens mor och bror.

Ett litet plus med att beställa garn från ett företag som enbart jobbar i ren fårull är att mina katter öppnar paketet åt mig och sedan tvättar Stina garnhärvan med kärlek och omtanke…fullsizerenderfullsizerenderfullsizerender

Kommentera

